Officiële EU milieustickers
Snelle levering
Nederlandstalige klantenservice

Verschillen in verkeersborden tussen Europese landen

Europees verkeersbord

Rijd je wel eens over de grens en denk je ineens: Ik heb geen idee wat dat verkeersbord betekent? Als je ooit met de auto door Europa hebt gereisd, weet je dat niet alleen het landschap verandert zodra je de grens oversteekt. Ook de verkeersborden kunnen ineens compleet anders ogen of een andere betekenis hebben. In deze blog nemen we je mee langs een paar opvallende en soms ronduit verwarrende verschillen.

Europese verkeersborden in verschillende kleuren

Een van de meest opvallende verschillen tussen Europese landen zit in de kleur van de bewegwijzering. Waar we in Nederland blauwe borden gebruiken om snelwegen aan te duiden, zijn deze in Frankrijk juist groen. Daar zijn de blauwe borden bedoelt voor nationale wegen.

In Zwitserland is het precies andersom: de verkeersborden bij snelwegen zijn groen en bij de hoofdwegen zijn ze blauw. Dit kan soms verwarrend zijn, zeker wanneer je tijdens een autorit door meerdere landen rijdt. Een simpele vuistregel is er helaas niet. Het blijft zaak om per land even na te gaan hoe het kleurgebruik is geregeld.

Rond verkeersbord met witte achtergrond

In Nederland zie je ze zelden, maar in veel landen als Italië, Spanje en Kroatië staat een rond wit bord met een rode rand bij de ingang van een gebied. Dit betekent: verboden in te rijden voor alle voertuigen, tenzij anders aangegeven. Veel mensen verwarren het met een parkeerverbod of denken dat het alleen voor vrachtwagens geldt. Terwijl het in feite een algemeen toegangsverbod is.

Stopbord: vorm gelijk, maar betekenis niet altijd identiek

Het achthoekige stopbord (rood met witte letters) ziet er in heel Europa hetzelfde uit, maar de naleving verschilt. In Nederland stoppen we volledig bij een stopbord. In Frankrijk en Italië wordt dit bord soms als een ‘advies’ gezien. Dat is wel iets om rekening mee te houden. Ook zijn er landen waar het gebruik van stopborden veel zeldzamer is en men liever met voorrangsborden werkt.

Tip: Als je met de auto op vakantie gaat, check dan vooraf even de verkeersregels van het land waar je naartoe reist. De ANWB, ADAC (Duitsland) of andere toeristenorganisaties hebben vaak handige overzichten per land.

Parkeerverboden: strepen en uitzonderingen

Een blauwe cirkel met een rode rand en één schuine streep betekent ‘verboden te parkeren’. Twee schuine strepen? Dan geldt er een stilstaan verbod. Kort stoppen is dan ook niet toegestaan. In landen als Italië en Spanje worden daar vaak nog tijdsaanduidingen aan toegevoegd. Zo kan een bord vermelden dat parkeren verboden is tussen 8:00 en 20:00 uur. Met uitzonderingen op zon- en feestdagen. 

Deze aanvullende informatie staat meestal in de lokale taal wat tot verwarring kan leiden als je snel een parkeerplek zoekt. Neem bij twijfel het zekere voor het onzekere en zoek een plek met duidelijke markeringen of parkeermeters. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan, zoals een flinke boete.

Voorrangswegen en de daarbij horende signalering

In Nederland letten we op haaientanden, verkeerslichten en een duidelijke wegindeling. In landen als Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk wordt veel gewerkt met het bekende gele ruitbord. Haaientanden zal je niet extreem veel tegenkomen.

Het gele verkeersbord geeft aan dat je op een voorrangsweg rijdt. Verlaat je een voorrangsweg, dan volgt een vergelijkbaar verkeersbord met een schuine zwarte streep erdoor. In sommige landen wordt zelfs expliciet aangegeven dat je géén voorrang hebt bij een kruising. Bijvoorbeeld via een driehoekig bord met een kruis erin. Dit soort signaleringen kunnen verwarrend zijn als je ze niet gewend bent. Zeker op onbekende routes of bij slecht weer.

Waarschuwingsborden voor dieren

Waarschuwingsbord overstekende herten

Een opvallend type waarschuwingsbord is dat voor overstekende dieren. In Nederland kennen we vooral het bord met een springend hert dat je waarschuwt voor wild dat onverwachts de weg kan oversteken. In andere landen past men dit bord aan de lokale dierenwereld. In Scandinavië zie je bijvoorbeeld een eland op het verkeersbord. 

In Roemenië wordt gewaarschuwd voor beren. En in Italië kom je geregeld een bord met een wild zwijn tegen. Je zult best raar op kijken als je zo’n waarschuwingsbord ziet staan, omdat je het niet gewend bent dat je zulke dieren tegen kan komen op de openbare weg. Neem het echter wel serieus, want ze zijn natuurlijk niet voor niets geplaatst. 

In veel van deze gebieden komt groot wild echt voor. Botsingen met deze dieren kunnen ernstige gevolgen hebben, zowel voor de bestuurder als voor het dier. Vooral in de schemering of ’s nachts is de kans op loslopende wilde dieren groter. Het loont dus echt om even gas terug te nemen als je zo’n bord tegenkomt, hoe rustig de weg ook lijkt.

Inhaalverboden: let op de voertuigen

Reis je door Europa, dan is het goed om te weten dat inhaalverbod verkeersborden niet overal exact hetzelfde betekenen. Ze lijken vaak op elkaar; rond van vorm, een rode rand en twee voertuigen als afbeelding. Maar de afbeeldingen op het bord bepalen de regels.

Eén verkeerde interpretatie en je kunt zomaar een flinke boete riskeren. Sommige landen gebruiken extra borden of tekst om het verbod te verduidelijken. In Frankrijk zul je geregeld onderborden zien met de tekst: ‘Sauf véhicles légers’, wat ‘uitzondering voor lichte voertuigen’ betekent. En in Duitsland wordt een inhaalverbod nog wel is uitgebreid met de tekst: ‘Bei Nässe’, wat ‘Bij nat wegdek’ betekent.

Snelheidslimieten: bord of geen bord

In Nederland en België staat de maximumsnelheid vaak duidelijk aangegeven. Maar in Duitsland geldt op grote delen van de Autobahn juist geen vaste snelheidslimiet. Soms zie je daar een verkeersbord met een doorgestreept snelheidsadvies, bijvoorbeeld 130 kilometer per uur. Dat is dus geen verbod, maar een richtlijn.

In landen als Frankrijk en Spanje veranderen de limieten juist bij nat wegdek. Dit staat wat dan in kleine letters op het bord staat vermeld. Even opletten dus, en dan vooral bij neerslag of slecht zicht. Veel verkeersregels zijn vergelijkbaar, maar de hoogte van de boetes en de strengheid van de handhaving verschillen flink per land. 

Bijna overal in Europa wordt streng op snelheid gecontroleerd. Dit wordt gedaan met onder andere vaste flitspalen, trajectcontroles en mobiele radarwagens. Hier zijn een aantal overtredingen waarvoor je in veel Europese landen een flinke boete kunt krijgen:

Frankrijk

Wie met de auto door Frankrijk rijdt merkt al snel dat er streng wordt gecontroleerd op snelheid. Let daarom goed op de bebording langs de wegen. Wie te hard rijdt, loopt het risico op een forse boete. De hoogte van de boete hangt af van hoeveel je de limiet overschrijdt:

• tot 20 km/u te hard: € 68 (buiten bebouwde kom) of €135 (binnen de bebouwde kom)
• 20–30 km/u te hard: € 135
• 30–40 km/u te hard: € 135 + mogelijk rijbewijs inname
• meer dan 50 km/u te hard: boete tot € 1500 + inbeslagname rijbewijs en mogelijk auto

Let op: ook buitenlandse automobilisten kunnen deze boetes gewoon thuis op de mat krijgen. Sinds 2015 wisselen Frankrijk en Nederland kentekengegevens uit.

Zwitserland

In Zwitserland is snelheidsovertreding geen kleinigheid. Een snelheidsovertreding wordt in dit land gezien als een serieuze inbreuk op de verkeersveiligheid. De boetes zijn er dan ook fors. Zeker als je de snelheidslimieten ruim overschrijdt.

Voor kleine overtredingen gelden vaste bedragen:

• tot 5 km/u te hard: CHF 40 (ongeveer € 43,-)
• 6–10 km/u te hard (binnen bebouwde kom): CHF 120 (ongeveer € 128,-)
• 11–15 km/u te hard (op snelweg): CHF 120 (ongeveer € 128,-)

Rijd je meer dan 25 kilometer per uur te hard, dan kom je in de strafrechtelijke procedure terecht en wordt het boetebedrag op basis van jouw inkomen berekend. Dit zijn vaak duizenden euro’s, afhankelijk van je persoonlijke situatie. Daar bovenop komt ook nog dat je je rijbewijs kwijt bent.

Duitsland

Duitsland staat bekend om zijn Autobahn zonder vaste maximumsnelheid, maar dat geldt lang niet meer overal. Op veel snelwegen geldt wel een snelheidslimiet van 120 of 130 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom wordt strenger gecontroleerd. Vooral snelheidsovertredingen in steden of bij wegwerkzaamheden kunnen je flink wat kosten, inclusief een tijdelijk rijverbod. Hier vind je een kort overzicht:

• Tot 10 km/u te hard: € 30,-
• 11–15 km/u te hard: € 50,-
• 16–20 km/u te hard: € 70,-
• 21–25 km/u te hard: € 115 + 1 punt van je rijbewijs
• 26–30 km/u te hard: € 180 + 1 punt van je rijbewijs + 1 maand rijverbod
• 31–40 km/u te hard: € 260 + 2 punten van je rijbewijs + 1 maand rijverbod
• Meer dan 40 km/u te hard: tot € 560,- + 2 punten van je rijbewijs + rijverbod

Let op: Duitsland gebruikt een puntensysteem. Bij 8 punten ben je je rijbewijs kwijt. Bovendien kunnen ook buitenlandse bestuurders deze punten opbouwen als ze vaker in Duitsland rijden.

Milieuzones in Europa – 1 regel, veel verschillende borden

Europese milieuzones

Steeds meer Europese steden weren vervuilende voertuigen uit hun centrum met behulp van milieuzones. Een goed idee, maar het levert voor automobilisten wel flink wat verwarring op. Want elk land gebruikt weer een ander bord om deze zones aan te geven.

Duitsland: de Umweltzone

In Duitsland zie je een wit verkeersbord met een rode cirkel en daaronder het woord ‘Umwelt’. Daarnaast zie je afbeelding van een groene sticker. Alleen voertuigen met een groen vignet voor Duitsland mogen naar binnen. Vraag de sticker tijdig zodat je goed voorbereid bent.

Frankrijk: Zone à Faibles Émissions (ZFE)

In Frankrijk herken je milieuzones aan een verkeersbord met de tekst ‘ZFE’ of ‘Zone à Circulation Restreinte’. Hier werkt men met de Crit’Air-stickers die in zes kleuren komt. De regels verschillen per stad en per situatie, bijvoorbeeld bij smog. Zonder sticker riskeer je een boete van € 68,- of meer. Het is daarom goed om het vignet Frankrijk tijdig aan te vragen.

Oostenrijk: Umweltzone voor vrachtwagens

In Oostenrijk gelden milieuzones vooral voor vrachtverkeer. Personenauto’s hebben er tot nu toe nog niet veel last van, maar ook hier zijn er duidelijke verkeersborden met tekst als ‘IG-L Umweltzone’. Bij overtreding volgen er flinke bekeuringen.

Check voor vertrek of de stad of regio van bestemming een milieuvignet vereist, zodat je onbezorgd op reis kunt!

Wellicht ook interessant?

Of je nu op weg bent naar een zonnige vakantiebestemming of door de bergen van de Alpen rijdt… De kans is groot dat je tijdens je reis door een of …

Frankrijk is een zeer populair vakantieland voor veel Nederlanders. Nu de zomervakantie in sommige delen van het land is aangebroken, wordt er al massaal naar Frankrijk gereisd. Het zal je …

Rijd je wel eens over de grens en denk je ineens: Ik heb geen idee wat dat verkeersbord betekent? Als je ooit met de auto door Europa hebt gereisd, weet …