Officiële EU milieustickers
Snelle levering
Nederlandstalige klantenservice

Wat zijn de regels voor dashcams in Frankrijk, Duitsland en andere EU-landen?

Steeds meer automobilisten gebruiken een dashcam. En dat is begrijpelijk, want het is een handige manier om verkeerssituaties vast te leggen. Of je nu bewijs nodig hebt na een aanrijding of gewoon je route door de Alpen wilt terugkijken; een dashcam kan erg handig zijn. Maar zodra je de grens over gaat gelden er andere regels. In sommige landen is het gebruik zelfs beperkt of verboden. In deze blog zetten we belangrijke punten voor Frankrijk, Duitsland en een aantal andere populaire EU-bestemmingen voor je op een rij.

In Frankrijk toegestaan met privacyregels

In Frankrijk mag je een dashcam gebruiken, mits je je aan een paar strikte regels houdt en gebruik maakt van een dashcam die voldoet aan de AVG/GDPR (Algemene Verordening Gegevensbescherming). Je mag de beelden gebruiken als bewijs na een ongeval, maar je mag ze niet zomaar online zetten. De beelden delen aan de politie of verzekering als bewijsmateriaal mag wel. Wil je toch graag beelden online zetten, dan is het belangrijk om te denken aan de privacy van andere personen en voertuigen. 

Herkenbare gezichten of kentekens van voertuigen van andere weggebruikers mogen niet zonder toestemming gepubliceerd worden. Ongevraagd filmen van personen op privéterreinen, zoals opritten, tuinen, huizen is daarnaast ook verboden in Frankrijk. Doe je dit wel, dan riskeer je een boete en dien je alle beelden per direct te vernietigen.

Ook belangrijk: wanneer je beelden wil delen met de politie of met je verzekering, dan moeten ze van goede kwaliteit zijn en aantonen wat er precies is gebeurd. Bewaar daarom alleen relevante beelden.

Dashcams in Duitsland: regels en gebruik

In Duitsland is het gebruik van dashcams toegestaan, maar ook niet zonder regels. Het land hecht namelijk veel waarde aan privacy en gegevensbescherming. Je mag dus niet zomaar alles filmen en bewaren. Een dashcam mag bijvoorbeeld niet continu filmen en langdurig opslaan, tenzij er een goede reden voor is. 

Denk bijvoorbeeld aan een aanrijding of gevaarlijke verkeerssituatie. De ideale dashcam voor gebruik in Duitsland is een exemplaar met een loop recording-functie: hij filmt constant maar overschrijft de beelden steeds, tenzij er daadwerkelijks iets gebeurt. 

De beelden van dit specifieke moment  kun je dan opslaan als bewijs. Houdt er wel rekening mee dat dit bewijs ook afgewezen kan worden door de Duitse rechtbank wanneer er beelden op staan die tegen de privacywet in gaan.

Met andere woorden: wanneer je betrokken bent bij een aanrijding en dit is vastgelegd door jouw dashcam, dan mag je het betreffende materiaal overhandigen aan de politie en verzekeraar. Mits de opname niet is verkregen vanuit een opzet om voortdurend en structureel andere weggebruikers te filmen.

Oostenrijk heeft landelijk verbod op dashcams

In tegenstelling tot landen als Duitsland, Frankrijk of Nederland is het gebruik van dashcams in Oostenrijk in de praktijk vrijwel volledig verboden. De Oostenrijkse wetgeving beschouwt dashcams als surveillancemiddelen en daar gelden strenge privacywetten voor. 

Het filmen van de openbare weg met het doel om gedrag van anderen vast te leggen of te bewaren, wordt in Oostenrijk gezien als een vorm van videobewaking. En voor videobewaking gelden dezelfde strikte regels als voor beveiligingscamera’s op privéterreinen. Het maken van doorlopende videobeelden mag in Oostenrijk dus niet en worden flink beboet. Dashcams die permanent opnemen en opslaan zonder specifieke toestemming van de autoriteiten zijn in strijd met de Oostenrijkse gegevensbeschermingswet en de Europese AVG.

Ga je met de auto naar of door Oostenrijk en heb je een dashcam aan boord? De veiligste keuze is om de dashcam tijdens je rit en verblijf in Oostenrijk uit te schakelen of tijdelijk te verwijderen. Zo voorkom je dat je per ongeluk de wet overtreedt. 

Wil je de dashcam toch aan laten staan, bijvoorbeeld vanwege pechgevallen of grensverkeer? Dan is het verstandig ervoor te zorgen dat het apparaat geen beelden opslaat of personen herkenbaar filmt. Sommige dashcams bieden instellingen waarbij je enkel lokaal en tijdelijk filmt zonder data op te slaan. Maar ook dat blijft in Oostenrijk een grijs gebied.

In België zijn dashcams toegestaan met voorwaarden

Het gebruik van dashcams is in België wettelijk toegestaan, zolang je je aan een aantal duidelijke regels houdt. Je mag tijdens het rijden filmen en de beelden opslaan, bijvoorbeeld als bewijs bij een ongeval. Veel Belgische weggebruikers maken hier al dankbaar gebruik van. Toch is er een belangrijke kanttekening; zodra je beelden maakt waarop mensen of voertuigen herkenbaar zijn, krijg je ook in dit land te maken met de privacywetgeving. En daar zitten een aantal belangrijke regels aan vast. 

Zolang je de beelden enkel voor persoonlijk gebruik opneemt, zoals voor je verzekering of aangifte bij de politie, dan zit je goed. Je hoeft de dashcam in dat geval niet aan te melden bij de Gegevensbeschermingsautoriteit. Het is echter niet toegestaan om een dashcam te gebruiken als een soort permanente bewakingscamera in je voertuig. Bijvoorbeeld wanneer je je auto de hele nacht laten filmen terwijl hij geparkeerd staat op straat. Dit wordt beschouwd als videobewaking en valt onder strengere wetgeving. 

In dat geval moet je de camera registreren bij de GBA en een duidelijk zichtbaar pictogram aanbrengen. Dashcam-opnames kunnen in België gebruikt worden als bewijs bij een ongeval of andere verkeerssituatie. Politie en verzekeringsmaatschappijen keuren dergelijke opnames goed zolang ze op legale wijze zijn verkregen. Het is dus slim om een dashcam in te zetten als extra verzekering.

Het gebruik van een dashcam in Italië is toegestaan

Ben je van plan om Italië in te rijden en ben je in het bezit van een dashcam? Dit is in Italië volledig toegestaan. Natuurlijk kent het dashcam gebruik hier ook belangrijke voorwaarden, waaronder de bescherming van privacy van andere personen. Je mag tijdens het rijden video opnames maken en de beelden bewaren als je dat wenst. Daarbij is het in Italië belangrijk om kentekens van voertuigen en gezichten van andere personen te vervagen, mocht je de beelden willen delen met bijvoorbeeld je verzekering of politie, of op sociale media wilt publiceren. Dashcams worden overigens steeds populairder onder Italiaanse automobilisten. Vooral als hulpmiddel bij het vastleggen van verkeersongevallen of schade.

Dashcams in Spanje: grijs gebied

Het filmen van de openbare weg in Spanje met een dashcam is in principe toegestaan voor persoonlijk gebruik, bijvoorbeeld als geheugensteun of in het geval van een aanrijding. Maar zodra je beelden opslaat waarop mensen of kentekens zichtbaar zijn, treed je binnen in het domein van gegevensbescherming.

Wil je beelden delen op sociale media of bijvoorbeeld YouTube? Dan ben je verplicht om gezichten en kentekens onherkenbaar te maken of om expliciete toestemming te hebben van de betrokkenen. Doe je dat niet, dan kun je in Spanje rekenen op forse boetes tot wel €20000,- of meer.

Dashcams die dag en nacht opnemen, worden in Spanje vaak gezien als een vorm van videobewaking. En daarvoor gelden strenge regels. Je hebt dan mogelijk een registratieplicht bij de Spaanse privacyautoriteit en moet bovendien duidelijke waarschuwingsstickers aanbrengen. In de praktijk is dit voor de meeste dashcam gebruikers niet haalbaar of toegestaan.

In Spanje kunnen dashcambeelden in bepaalde gevallen worden gebruikt als bewijs bij een verkeersongeval of vandalisme. Politie en verzekeraars kunnen ze accepteren, vooral als ze relevant zijn voor de situatie en niet in strijd met de privacywet zijn verkregen.

Vergeet de milieusticker niet

Als je door Europa reist, kan het maar zo zijn dat je een milieuzone tegemoet rijdt. Steeds meer Europese landen zoals Duitsland en Frankrijk hanteren tijdelijke en permanente milieuzones waar je alleen mag rijden met een geldige sticker op je voorruit. Deze milieustickers voor Europa geven aan hoe vervuilend je voertuig is. De regels verschillen per land en soms zelfs per stad, dus controleer voor vertrek welke sticker je nodig hebt. Zo voorkom je onnodige boetes en draag je bij aan een schonere omgeving!

Wellicht ook interessant?

Een auto-ongeluk meemaken is altijd schrikken. Als het ook nog eens in het buitenland gebeurt, kan de stress snel oplopen. Andere regels, een vreemde taal en onbekende procedures maken het …

Iedereen kent het wel: je hebt een lange rit voor de boeg en na een paar uur begint de vermoeidheid toe te slaan. Je ogen voelen zwaar, je concentratie wordt …

Een goed uitgeruste EHBO-set in de auto is niet alleen een slimme keuze voor je eigen veiligheid en voor die van inzittenden, maar in veel Europese landen ook wettelijk verplicht. …