Officiële EU milieustickers
Snelle levering
Nederlandstalige klantenservice

Met een caravan of camper door Europa

Witte camper die overdag in de buurt van bomen door Europa reist

Reizen met een caravan of camper door Europa is een geweldige manier om vrijheid, natuur en avontuur te combineren. Maar wie op pad gaat met een huis op wielen moet ook op de hoogte zijn van de regels die per land flink kunnen verschillen. In deze blog vertellen we je over de regels en aandachtspunten in landen van Europa.

Rijbewijs en gewichtskwesties

Het rijbewijs dat je nodig hebt hangt af van het gewicht van je camper of de combinatie van auto en caravan. Voor de meeste campers tot 3500 kg is een standaard B-rijbewijs voldoende. Rijd je met een zwaardere camper of een caravan waarvan de combinatie van auto met caravan boven de 3500 kg uitkomt? Dan heb je mogelijk een BE-rijbewijs of zelfs een C1-rijbewijs nodig.

Tolwegen en milieuzones

In veel Europese landen moet je tol betalen of een vignet kopen. In Frankrijk, Italië en Spanje zijn tolwegen met poortjes vaak duurder voor campers. In Zwitserland en Oostenrijk is een tolvignet verplicht. En ga je door een tunnel met een camper of caravan, dan is de kans groot dat je meer betaald. Check of je camper een Europese milieusticker nodig heeft voor steden als Parijs, Berlijn of Milaan. Dat voorkomt boetes tot honderden euro’s.

Verkeersregels in Europa

Nederland

Hier is de maximumsnelheid van 90 kilometer per uur toegestaan met een caravan en de maximum toegestane snelheid met een lichte camper is 100 kilometer per uur. Inhalen met caravan is op veel N-wegen niet toegestaan. Doe je dit wel, dan riskeer je een flinke boete. Let daarom goed op de bebording langs de wegen.

Duitsland

Caravan op Duitse snelweg

De standaard maximum snelheid voor het rijden met een caravan in Duitsland is 80 kilometer per uur op autowegen en snelwegen. Voor een caravan is een Tempo 100- keuring en sticker vereist als je harder wil rijden van 80 of 90 kilometer per uur. Om deze sticker te kunnen krijgen moet je auto en caravan aan een aantal punten voldoen:

  • De auto moet voorzien zijn van ABS
  • De caravanbanden mogen niet ouder zijn dan 6 jaar
  • De caravan moet geschikt zijn voor hogere snelheden, denk aan goede schokdempers en een bepaald type koppeling
  • De gewichtsverhoudingen auto/caravan mag een bepaalde grens niet overschrijven. Dit is afhankelijk van of de caravan een stabilisator heeft of niet.

Kom je in aanmerking voor de Tempo 100-keuringssticker, dan moet deze op de achterzijde van de caravan worden aangebracht. Deze sticker is alleen geldig in Duitsland.

Ben je van plan om met een camper door Duitsland te rijden, dan is het goed om de regels van Duitsland te kennen. Er zijn verschillende regels voor campers boven en onder de 3500 kg (leeggewicht). Een zogenaamde lichtgewicht camper, tot 3500 kg mag binnen de bebouwde kom 50 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom 100 kilometer per uur en op autowegen en snelwegen 130 kilometer per uur. Let natuurlijk wel goed op de aangegeven maximum snelheid, voordat je alsnog een boete op je deurmat hebt liggen.

Een camper boven de 3500 kg valt onder de zwaardere campers. Deze mogen binnen de bebouwde kom 50 kilometer per uur, buiten de bebouwde kom 80 kilometer per uur en op auto(snel)wegen 100 kilometer per uur. Voor campers boven de 7500 kg gelden soms extra beperkingen, zoals inhaalverboden en nog lagere snelheden.

Duitsland hanteert milieuzones om de uitstoot van uitlaatgassen in bepaalde steden te beperken. Om deze zones in te mogen rijden heb je mogelijk een milieusticker voor Duitsland nodig. Deze kun je eenvoudig online aanvragen op reisklaar.nl.

Frankrijk

Frankrijk maakt onderscheid tussen campers onder en boven de 3500 kilo. Afhankelijk van het gewicht gelden er verschillende snelheidslimieten. Voor campers met een gewicht tot 3500 kilo is een snelheid op de snelweg tot 130 kilometer per uur toegestaan. Bij regenval verandert dit naar 110 kilometer per uur.

Dit wordt op de matrixborden aangegeven. Op een autoweg mag je 110 kilometer per uur met je camper. Regent het? Dan moet je ook het gas wat minder intrappen, want je mag dan 100 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom is een snelheid van maximaal 50 kilometer per uur toegestaan.

Is de camper zwaarder dan 3500 kg, dan is de maximumsnelheid op de snelweg 110 kilometer per uur en bij slecht weer 100 kilometer per uur. Op een autoweg is je maximumsnelheid dan 100 kilometer per uur en op overige wegen buiten de bebouwde kom 80 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom is 50 het maximum.

Voor auto’s met een caravan met een gewicht tot 3500 kg zijn de regels in Frankrijk hetzelfde als voor personenauto’s zonder aanhanger of caravan. Weegt de combinatie boven 3500 kg, dan geldt 90 kilometer per uur op de snelweg en 80 kilometer per uur op de autoweg. Het is toegestaan om maximaal 80 kilometer per uur buiten de bebouwde kom te rijden en 50 kilometer per uur binnen de bebouwde kom.

Binnenkort met de camper naar Frankrijk? Controleer of je een Franse milieusticker nodig hebt.

Spanje

Er gelden specifieke snelheidslimieten voor campers en caravans in Spanje, afhankelijk van het gewicht. Rijd je met een camper tot 3500 kilo, dan mag je op de snelweg 120 kilometer per uur rijden. Zwaardere campers zijn beperkt tot 90 kilometer per uur. 

Voor auto’s met caravan is de maximumsnelheid op de snelweg 90 kilometer per uur en 80 kilometer per uur als het totaalgewicht van de combinatie boven de 3500 kilo uitkomt. Op gewone wegen buiten de bebouwde kom ligt de snelheid vaak lager, dus let goed op de borden langs de weg. Gebruik van blokkeerschijven verplicht bij parkeren op helling.

Noorwegen

In Noorwegen zijn de snelheidslimieten lager dan in veel andere landen, en zeker met een camper of caravan loont het om hier rustig aan te doen. Voor een camper tot 3500 kilo gelden dezelfde regels als voor een personenauto, namelijk maximaal 80 kilometer per uur op de meeste wegen. Is je camper zwaarder, of rijd je met een caravan, dan blijft de maximumsnelheid ook meestal 80 kilometer per uur. Zelfs op snelwegen.

Verlichting: Zorg dat alles goed werkt

Verlichting controle in caravan of camper

De regels rond verlichting voor campers en caravans in Europa zijn belangrijk en streng gehandhaafd. Dit is natuurlijk vooral voor je eigen veiligheid en die van andere weggebruikers. Maar ook om boetes te voorkomen. In steeds meer Europese landen moet je overdag ook je verlichting aan hebben. 

Bij steeds meer nieuwe auto’s en campers gaat dit automatisch, wat betekent dat deze bij daglicht niet automatisch aan zullen gaan. Schakel de verlichting daarom handmatig aan. Overigens ben je veel beter zichtbaar met verlichting, ook als de zon schijnt. Controleer voor vertrek of alle verlichting werkt. Als één van de lampen niet werkt, kan dat leiden tot een boete. Vooral bij grenscontroles of in landen als Oostenrijk, Zwitserland of Duitsland is de kans zeer groot dat je staande wordt gehouden.

Stekkers & aansluitingen

De meest gebruikte stekker systemen zijn de 7-polige stekker en de 13-polige stekker. De 7-polige stekker is wat ouder en wordt daarom minder gebruikt dan de 13-polige stekker. Met de 7-polige stekker heb je geen mistlicht en geen constante stroom. Een 13-polige stekker is vereist bij de moderne caravans met onder andere een koelkast en andere stroomvoorzieningen. Zorg altijd voor een goede (verloop) adapter als je auto en caravan niet hetzelfde systeem hebben.

Parkeren & overnachten in Europa

De regels rondom parkeren en overnachting in Europa verschillen per land, dus een goede voorbereiding voorkomt boetes en onprettige verrassingen. Check daarom goed voordat je je camper of caravan ergens neerzet om een nachtje rust te pakken tijdens je reis. Dit mag namelijk niet overal. Een aantal voorbeeld zijn onder andere in Frankrijk. Hier bestaan veel camperplaatsen (aires) waar je kort mag verblijven.

Overnachten op parkeerplaatsen zijn in Frankrijk vaak toegestaan, maar het is de bedoeling dat je het beperkt tot parkeren en overnachten. De luifel uitdraaien is bijvoorbeeld niet toegestaan. In Duitsland is het toegestaan om één nacht te rusten. In Noorwegen is dankzij het de vele rechten prima om vrij in de natuur te overnachten. 

Echter wordt hier wel streng gehandhaafd om eventuele vervuiling van de natuur tegen te gaan. In Nederland is het verboden om te overnachten op parkeerplaatsen en langs de straat. Hiervoor kun je een boete krijgen. Zoek daarom liever een camping.

Tip: Gebruik handige apps zoals Park4Night of Campercontact en check altijd de lokale verkeersborden en regels.

Steeds meer Europese steden hebben milieuzones waar je alleen in mag rijden met een milieusticker. Dit geldt ook voor campers en auto’s met caravan. Ga goed voorbereid op reis en bestel tijdig je milieusticker online!

Wellicht ook interessant?

Reizen met een elektrische auto door Europa wordt steeds populairder en aantrekkelijker. Daarnaast wordt het steeds eenvoudiger dankzij een groeiend netwerk van oplaadpunten. Toch is een goede voorbereiding belangrijk om …

Parijs is een populaire stad om te bezoeken. Of je nou houdt van cultuur, kunst, geschiedenis of je bent gewoon nieuwsgierig naar de stad van de liefde: het is een …

Niet alleen in Nederland is carpoolen populair. Ook net over de grens in Frankrijk en Duitsland wordt er veel aan carpoolen gedaan. En dat is logisch, want carpoolen brengt veel …